کلام نور

امام خامنه ای(مدظله العالی):

هدف نهائی، تعالی و تکامل و قرب الهی است. هدف پائین‌تر از آن، انسان‌سازی است؛ هدف پائین‌تر از آن، ایجاد جامعه‌ی اسلامی است با همه‌ی مشخصات و آثار، که استقرار عدالت در آن باشد، توحید باشد، معنویت باشد. اینها اهداف هستند. این اهداف عوض‌شدنی نیستند؛ یعنی ما نمی توانیم بیائیم مایه بگذاریم تا از هدف کم کنیم. ۱۳۹۰/۰۴/۱۳


انقلاب اسلامی به وجود آمد تا به ملت ایران، حیات طیّبه بدهد. حیات طیّبه، یعنی آن چیزی که قرآن میفرماید:  فلنحیّینه حیاة طیّبه

 ۲۲ دی ۱۳۹۴

 

بارقه نور

حضرت امام به عنوان بنیانگذار انقلاب اسلامی، در دوران جوانی به طور ویژه در محضر آیت الله شاه آبادی مراتب معنوی را طی نموده است. امام در کتب عرفانی خویش بارها از ایشان به عنوان"شیخ ما، عارف کامل، شاه آبادی روحی فداه" یاد می کند. اکثر آثار عرفانی حضرت امام مثل آداب الصلوه, مصباح الهدایه و... در همین دوره نوشته شده است تعلیم, تعلم و تالیف در حوزه عرفان اسلامی، باعث می شود که عده ای از جاهلان مقدس نما حضرت امام را تکفیر کنند و برخی از علمای بزرگ به شدت علیه او موضع بگیرند. وارث معنوی علامه طباطبایی، حضرت استاد سعادت پرور،تعابیر عجیبی راجع به حضرت امام دارد که حاکی از عظمت توحیدی امام است:" عارف باللَّه و محبوب خدا و اولیاء خدا، احیاگر دین و ایمان و برپادارنده ولایت و حکومت اسلامى، و نجات دهنده کشور از چنگال پادشاهان، آیت اعظم پروردگار و حجّت خدا بر اهل زمین در این زمان، حضرت امام سیّد روح اللَّه موسوى خمینى-رضوان اللَّه تعالى علیه"


انفجار نور

حضرت امام خمینی«رضوان‌الله‌تعالی‌علیه» به عنوان یک فقیهِ و عارفِ  واصل، به این نتیجه می‌رسد که سیر بی انتهای سلوکش را باید با پدید آوردن انقلاب اسلامی ادامه دهد. حضرت امام فرموده بودند که حضرت آیت الله شاه آبادی, خط  آینده و انقلاب را برایم ترسیم کردند. آیت الله جوادی املی در کتاب بنیان مرصوص از انقلاب به عنوان سفر چهارم عرفانی حضرت امام(سیر فی الخلق) یاد می کند. در واقع انقلاب مرحله ای از سلوک امام بوده و سلوک او عین زندگی و انقلابش. امام در بدو پیروزی انقلاب در تفسیر سوره حمد، عمیق ترین مطالب عرفانی را مطرح می کند تا خط توحیدی انقلاب را ترسیم کند. این تفسیر با اعتراض برخی از بزرگان حوزه و تهدید به موضع گیری علیه امام خمینی، بعد از شش جلسه  پخش از سیما متوقف می شود!!. یکی از فضلا می‌فرمودند: وقتی حضرت امام این صحبت‌ها را طرح کردند خیلی جا خوردم رفتم خدمت آقای طباطبایی«رحمة‌الله‌علیه» گفتم حاج آقا نظر شما چیست در مورد تفسیری که حضرت امام شروع کردند؟ علامه به آن آقا فرموده بودند غیر از حاج آقا روح الله اَحدی چنین جرأتی را نداشت که این موضوعات را مطرح کند. حقیقت این است که حضرت امام به اینجا رسیده که جهان بشری بخصوص شیعه، آمادگی فهم چنین معارفی را در کنار انقلابی به این بزرگی، پیدا کرده. بنا است از طریق حضرت امام شما چشمتان را باز کنید و جز حق در عالم نبینید و در دل چنین نگاهی آمریکا را به هیچ بگیرید و نور حق را در عالم حاکم کنید.

 اگر او و انقلابش نبود به فرموده خود ایشان، تحجر حوزه های علمیه از کلیسای قرون وسطی بدتر می شد و امروز اصلا اجازه طرح مسایل معرفتی و اساسی انسان را نمی دادند. در واقع حضرت امام به عنوان یک عارف بالله و علمدار سلوک ناب شیعی در دوران معاصر، دریچه ای را روی جهانیان گشودند تا با پرواز در ذیل افق آن، در آسمان معنویت اوج بگیرند.


امتداد آفتاب

مراتب توحیدی حضرت امام در انقلاب و جنگ تحمیلی بیشتر ظهور می کند. آنجا که هزاران جوان را ذیل نور وجود خویش یک شبه به اوج ملکوت می رساند. " مقامات و مراتب عالی معنوی شهدا را باید اهل الله توضیح بدهند وگرنه سخن گفتن راجع به ایشان کار هرکسی نیست"  و" همان گونه که حضرت امام فرمودند شهدا حقیقتا راه صدساله را یک شبه طی کردند." عرفای بالله همگی برحسب شرایط خود از امام پشتیبانی می کنند آیات عظام، بهاالدینی, حسن زاده و... در جبهه ها حاضر می شوند، علامه طباطبایی علاوه بر مقابله با تفکر مارکسیسم ولیبرالیسم و ...برای هموارکردن مسیر انقلاب،  بازوان اصلی حضرت امام نظیر شهیدمطهری، شهیدبهشتی، شهید مفتح، شهید باهنر، آیت الله مصباح و.. را تربیت می کند و...

امام خامنه ای هم به عنوان جانشین خلف ایشان، همین سیره معنوی را دنبال نموده و خود نیز در دوران طلبگی از محضر بزرگان سلوک و عرفان اسلامی بهره های معنوی بسیار برده است. برخی بیانات و پیام تجلیل ایشان از آیت الله قاضی و نیز پیام های تسلیت در رحلت آیت الله العظمی بهجت، آیت الله سعادت پرور و... حاوی نکات برجسته ای از مشی معنوی مقام معظم رهبری است. به عنوان مثال حضرت استاد، آیت الله سعادت پرور که از موثرترین اساتید  سلوکی و ولایی معاصر و از مبارزین انقلاب وشاگردان و یاران حضرت امام بود، رفاقت نزدیکی با مقام معظم رهبری داشته است. مقام معظم رهبری در پیام خود و از ایشان به عنوان "عالم عارف", "نمونه صفا و اخلاص" و مهمتر از همه "ترویج دهنده معارف الهی و توحیدی" و "از خوبان روزگار" و... یاد کرده اند.  امروزه سلوک توحیدی صحیح، تنها از راه انقلاب اسلامی ممکن است چرا که علمدار این انقلاب، ولی فقیه و نائب امام زمان ارواحنافداه است و بدیهی است که هر سلوک صحیح تنها از مسیر رضایت امام زمان ممکن است و رضایت حضرت در پیروی و یاری نائب بر حقش است.

"هیچ شکی نیست که این انقلاب اسلامی پرتوی است از حکومت امام زمان علیه السلام است" و ان شا الله زمینه ساز حکومت جهانی آن حضرت خواهدشد. "اگر انقلاب نبود چیزی ازین معارف و معنویت به دست ما نمی رسید. اصلا با وجود اوضاع اسفبار زمان طاغوت معلوم نبود که الان ما کجا بودیم." مطالعه تاریخ لازم است،  "خوب است از ستم ها و مفاسد زمان طاغوت یاد شود تا شاکر نعمت انقلاب باشیم." در آن دوران ظلمت و نکبت و فساد، "انقلاب ما واقعا انفجار نور بود" چرا که اوضاع را دگرگون کرد. بسیاری از مفاسد اجتماعی به حداقل رسید و راه معرفت خدا برای توده مردم بازتر از همیشه شد. چرا چنین نباشد در حالی که"مرتبه معنوی حضرت امام از همه علمای شیعه در طول تاریخ بالاتر است" و این عارف بی نظیر بنیانگذار انقلابی بی مانند شده است. در حقیقت "امام حسین علیه السلام با این انقلاب به واسطه امام خمینی بر ما تجلی کرد." و آفتاب عاشورا از وجود حضرت امام بر مردم طلوع کرد. و امروز ولی فقیه وارث و آیینه دار همان آفتاب است چون "حضرت آقا(امام خامنه ای)، نائب و دست راست امام زمان علیه السلام است."  این ودیعه الهی، زمانی به امر حضرت امام از آیت الله بهجت استفاده سلوکی می برد تا این که "زمانی رسید که آیت الله العظمی بهجت راجع به حضرت آقا(امام خامنه ای) فرمودند: ماشاالله!، ماشاالله! ازین به بعد باید ما(به جهت استفاده معنوی) خدمت ایشان برسیم!"


وظیفه ما در قبال انقلاب

باید بدانیم که:"ما فرزندان امام خمینی هستیم و عرفانی که می فهمیم و عمل می کنیم همان عرفان امام خمینی باشد." پس برای ادامه راه او"همه باید بیشترین خدمت را به انقلاب بکنیم و نهایتا همه باید فدای اسلام و انقلاب بشویم. اصلا تهذیب نفس یعنی راه فداشدن."  این فداکاری، زمینه سازی و هدفگذاری لازم دارد. "رفقای دانشجو باید از نظر مدارج و مدارک تحصیلی و نیز از نظر معنوی خود را برای خدمت کردن به انقلاب درحد یک رییس جمهور آماده کنند و در بالاترین مرتبه ممکن فدای انقلاب شوند. همچنین طلبه ها هدف بلندمدت داشته باشند که مجتهد شوند و در حد یک نماینده مجلس خبرگان به انقلاب خدمت کنند." اینها نه تنها منافاتی با سلوک و معنویت ندارد بلکه جز اصلی آن و عین سلوک است. "ما باید با انجام همین وظایف اجتماعی و سیاسی به توحید برسیم" چرا که "سیر وسلوک{حقیقی} چیزی نیست جز جهت دادن و معنادادن به همه فعالیت های سیاسی، اجتماعی و تحصیلی و..." خودسازی علمی و معنوی یعنی آماده شدن برای بالاترین خدمت به انقلاب و ادامه راه شهدا. درنتیجه "کوتاهی در انجام وظایف درسی و اجتماعی و... خیانت به خون شهداست". باید بترسیم ازین که کوتاهی در خودسازی و داشتن ناخالصی ها و بی بصیرتی ها ما را به ورطه سقوط و جدایی از انقلاب بکشاند چرا که"کسانی که به انقلاب خیانت کردند و از انقلاب جدا شدند اهل تهذیب نفس(جدی و باقاعده) نبودند." البته انجام فعالیت های سیاسی بابرنامه و ولایتمدارنه درین مسیر لازم است مخصوصا "حضور در جمع هایی نظیر بسیج دانشجویی مطلوب و لازم است"