1) علامه طباطبایی در رساله الولایه و طی یک بحث مفصل با آیات و روایات اثبات می کند که شیعیان می توانند به همه مراتب معنوی اهل بیت غیر از منصب امامت و نبوت که اختصاصی است برسند البته  این رسیدن یعنی از سنخ ایشان شوند وگرنه هیچ وقت عمق و عظمت اهل بیت را پیدا نخواهند کرد در مقام مثال شیعیان می توانند یک قطره از دریای وجود اهل بیت گردند هرچند که این دریا قسمت های خیلی عمیقی دارد ولی حداقل به کرانه و قسمت های کم عمقش می توان رسید و از سنخ آن دریا شد اگر در این مثال عمیق ترین قسمت های دریا خود اهل بیت باشند قسمت های کم عمق تر آن، شیعیان ایشان خواهند بود. البته قطره وجودی مستقل و غیر از دریا ندارد نظیر این مطلب در حدیث معروف قرب نوافل وجود دارد. طبق این روایت، بنده به جایی می رسد که خود خدا چشم و گوش و زبان و عقلش می گردد و جانی غیر از جانان ندارد. این قسمت روایت، اشاره به مقام فناست که بنده از نفس خود عبور کرده و در حقیقت الله ذوب و فانی گشته است. رسیدن به این مقام طبق همین حدیث هم انحصاری نیست و همگان به شرط اطاعت از فرامین الهی می توانند به این جایگاه برسند.

2)  در برخی روایات به این مطلب اشاره شده که اگر شیعیان عملا در اطاعت اهل بیت قرار گیرند به درجه ایشان خواهند رسید در چندین روایت تعبیراتی هست به این مضامین که اگر شیعیان از ما اهل بیت تبعیت کنند :"معنا و فی درجتنا"  به معیت در درجه اهل بیت می رسند و در دو سرا با اهل بیت خواهندبود. مثل این روایت : عن أبی‏ بصیرٍ عن أبی‏ عبداللَّه- علیه‏السّلام- فی حدیثٍ قال: قلتُ- جُعلِت فداک!- أشیعَتُکم معکم؟ قال: «نَعم، إذا هم خافوا اللَّهَ وراقَبوه واتّقوا الذنوبَ، فإذا فعَلوا ذلک، کانوا معنا فی درجَتنا.»(
مستدرک الوسائل-ج 11)

3) یکی از مصادیق رسیدن به درجه اهل بیت در روایات، سلمان است در مورد سلمان فارسی روایت هست که "سلمان منا اهل البیت" سلمان فانی در وجود اهل بیت بود و یک شعاع پرنور از آفتاب نورانیت اهل بیت. در روایت دیگری امیرمومنان علیه السلام در مورد سلمان فرمودند که :
"خَصَّهُ اللَّهُ- تبارک‏وتعالى- مِنَ الْعُلُومِ بِأَوَّلِها وَ آخِرِها وَ ظاهِرَها وَ باطِنِها وَ سِرِّها وَ عَلانِیَتِها" ( خداوند- تبارک‏ و تعالى- او را به اوّل و آخر، و ظاهر و باطن، و سرّ و آشکارِ علوم، مخصوص گردانیده است‏)(بحارالانوار، ج 22، ص 346، روایت 62.) یعنی سلمان به مرتبه ای رسیده که به واسطه فنای در اهل بیت همه علوم را از اول تا آخر دارد و هیچ باطنی بر او پوشیده نیست. احاطه علمی به معنای احاطه وجودی است چون علم سلمان از وجود او جدا نیست. پس سلمان مظهر این آیه قرآن شده است که "هوالاول و الاخر و الظاهر و الباطن" این مقام سلمان اختصاص به او ندارد و همه شیعیان می توانند در سایه تبعیت مطلق از اهل بیت به این مقامات نائل گردند و جلوه اهل بیت گردند و طبق فرموده علامه طباطبایی باید به این مقام برسند و خلیفه الله و جلوه خدا باشند

4) با استفاده از روایات می توان اثبات کرد که ظرفیت معنوی شیعیان اهل بیت حتی از پیامبران غیر از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بالاتر است. امام باقر علیه السلام در حدیثى فرمود:
 «إِنَّ اللّه- جَلَّ وَ عَزَّ- خَلَقَنا مِنْ أَعْلى‏ عِلِّیّینَ، وَ خَلَقَ قُلُوبَ شیعَتِنا مِمّا خَلَقَنا مِنْه، وَ خَلَقَ أَبْدانَهُمْ مِنْ دُونِ ذلِکَ ...» « اصول کافى، ج 2، ص 4، روایت 4»
- خداوند- عزّوجلّ- ما را از اعلى‏ علّیّین خلق کرد، و قلوب شیعیان ما را نیز از آن آفرید، و بدن هایشان را از پست ‏تر از آن [یا: غیر آن‏] خلق نمود.

در این روایت می فرماید که خلقت اهل بیت از عالم اعلی علیین است و قلب شیعیان هم از همان عالم خلق شده است  ولی در روایات دیگر داریم که قلوب و بدن های یقیه انبیا از یک عالم پایین تر یعنی عالم علیین خلق شده است. مثل  روایتى از امام سجاد علیه اسلام :
 «إِنَّ اللّهَ- عَزَّوَجَلَّ- خَلَقَ النَّبِیّینَ مِنْ طینَةِ عِلِّیّینَ: قُلُوبَهُمْ وَ أَبْدانَهُمْ ..» «. اصول کافى، ج 2، ص 1، روایت 1»

- خداوند- عزّوجلّ- قلبها و بدنهاى پیامبران را از طینت علّیّین خلق نمود.

طبق این روایات قلب(همان سرمایه و استعداد معنوی) شیعیان از عالم بالاتری نسبت به بقیه انبیا خلق شده است و این یعنی این که ظرفیت وجودی و استعداد معنوی ایشان به واسطه اتصال به اهل بیت بیشتر است. علامه طباطبایی در کتاب لب اللباب اثبات می کند که شیعیان اهل بیت در همین دنیا می توانند به مقام صالحین برسند ولی حضرت ابراهیم علی نبینا و آله و علیه السلام مقام صالحین را در آخرت حائز خواهد گشت و در این دنیا به این مرتبه نرسید پس شیعیان اهل بیت ظرفیت معنوی بالاتری نسبت به بقیه انبیا دارند هرچند که منصب نبوت اختصاصی است ولی از نظر معنوی می توانند به واسطه اتصال به اهل بیت مافوق بقیه انبیا قرار گیرند.

5) با استفاده از این روایات و نیز آیات و روایات مختلف دیگر می توان نتیجه گرفت که سالک الی الله می تواند به مقام خلیفه الهی و اتصال به اهل بیت برسد چنانچه این مطلب بین اهل معرفت مشهور است.  پس وصال اهل بیت و فنای فی الله و مقام خلیفه الهی، مقصود سلوک است که همه شیعیان می توانند به آن برسند مخصوصا شیعیان آخرالزمان که طبق روایات ظرفیت و قابلیت بالاتری نسبت به شیعیان صدر اسلام دارند. البته وصال به این مرتبه و فنای در اهل بیت نیاز به تبعیت مطلق از ایشان دارد تا با عنایت ایشان آن مراتب حاصل گردد این مطلب حتی شامل گناهکاران هم می شود چون آنان نیز می توانند با توبه به این مراتب برسند.