حضرت امام، حافظ را "عارف شیرازی" مینامید. انس امام با اشعار حافظ به گونهای بود که در جایجای آثار خود و به کرّات از اشعار این شاعر عارف استفاده کرده است.
خواجه حافظ در کلام امام خامنه ای:
"بلاشک حافظ، یک عارف است.
عزیز همیشگی ملت ایران و درّ یگانهی فرهنگ فارسی حافظ است
حافظ بدون شک، درخشانترین ستارهی فرهنگ فارسی است
دیوان او در همه جای این کشور و در بسیاری از خانهها یا بیشتر خانهها با قداست و حرمت، در کنار کتاب الهی گذاشته شده است.
حافظ از نکات قرآنی استفاده کرده است. دیوان حافظ مستفاد از قرآن است و خود او اعتراف میکند که نکات قرآنی را آموخته و زبان خودش را به آنها گشوده است.
محتوای شعر حافظ قدم در وادی بیان معارف و اخلاقیات میگذارد، یک گنجینه و ذخیره است برای ملت ما امروز و نسلهای آینده و همچنین برای ملتهای دیگر؛
بزرگداشت از حافظ، بزرگداشت از فرهنگ قرآنی و اسلامی و ایرانی است"
استادالعرفا،آیت الله قاضی، حافظ شیرازی را هم عارفی کامل می دانستند و اشعار مختلف او را شرح منازل و
مراحل سلوک تفسیر می فرمودند.
آیت الله انصاری به سه شخصیت مهم احترام فوقالعادهای قائل بودند،
یکی به مرحوم سیدعلی ابن طاووس و دوم به مرحوم حافظ و سوم به مرحوم آخوند ملا حسینقلی همدانی.
حجت الحق، آیت الله سعادت پرور:
خواجه، عاشق دلباختهای است که دیده دلش به مشاهده الله نورالسموات والارض روشن گردیده ، و مشکلات وجود خود را به انوار الهی مستغرق دیده و به عنایت الهی در زمره یهدیالله لنوره من یشاء وارد شده است.خواجه، شیعهای است که رسولالله (ص) و اهل بیت (ع) را به مقام نورانیت شناخته، و این مطلب را در ابیات رسایش نسبت به ایشان گنجانیده است.
علامه طهرانی:
ارزش دارد که انسان فقط برای زیارت مزار حافظ از مشهد(محل سکونت ایشان) تا شیراز را با پای پیاده طی کند
فیض کاشانی:
ای یار! مخوان ز اشعار، الا غزل حافظ اشعار بود بیکار، الا غزل حافظ
آیت الله شوشتری:
تجلّیات خداوند متعال چهار قسم است:تجلیات ذات برای همه ی أنبیا نبوده است، بلکه فقط برای مرسلین برجسته بوده است. چند نفر از اساتید بنده معتقد بودند و می گفتند: حافظ از تجلیات ذات نیز برخوردار بوده و خودِ ایشان نیز به این فضیلت در آن غزل معروف خود اشاره دارند:
بی خود از شعشعه پرتو ذاتم کردند
باده از جام تجلی صفاتم دادند